Sentier des Roches –  najpiękniejszy szlak w Wogezach

Sentier des Roches – najpiękniejszy szlak w Wogezach

Góry Wogezy szlaki turystyczne

Weekend zapowiada się ciepły i słoneczny, jednym słowem idealny, by wreszcie wybrać się w góry. Rejon mamy upatrzony już od dawna – francuskie Wogezy. Szlak turystyczny także, ponoć najpiękniejszy w całych Wogezach! W Alzacji, byliśmy już nie raz, jednak jeszcze nigdy w górach, a te nas kuszą, bo jeśli chodzi o szlaki turystyczne, to jest tu w czym wybierać!

Skalna ścieżka – via ferrata Sentier des Roches

2017_francja_sentier_des_roches_02

Na pierwszy raz w Wogezach wybieramy szlak turystyczny najbardziej polecany, gdzieniegdzie opisywany jako wymagająca, eksponowana via ferrata. Nie znamy jeszcze francuskich gór, więc na wszelki wypadek do plecaka pakujemy uprząż dla Ani. Na szlak ruszamy z parkingu na przełęczy Col de la Schlucht i kierujemy się w stronę szlaku Sentier des Roches. Po przejściu przez pierwsze starannie obarierkowane, eksponowane skały wiemy, że dziś sprzętu używać nie będziemy.

Wogezy szlak

Skały co prawda towarzyszą nam niemal przez cały czas, można wręcz powiedzieć, że szlak został w tych skałach wykuty, jednak trudniejsze momenty zabezpieczone są stalową barierką, a nad przepaściami przewieszone niewielkie stalowe mostki. Nie jest tu niebezpiecznie, nie o tej porze roku, nie przy tej pogodzie.

2017_francja_sentier_des_roches_09

Jednogłośnie twierdzimy, że i Wogezy i szlak są wyjątkowo piękne! I przyjemnie! I wyjątkowo podobają się dziecom! Dodatkową atrakcją do skał, mostków i widoków jest krótki skalny tunel.

Towarzyszki krowy

Po około 3 godzinach wolnego, lecz nieprzerwanego marszu żegnamy się ze skałami Sentier des Roches i wychodzimy na przepiękną halę. Tam rozsiadamy się na dłuższą chwilę – najpierw na wielkim kamieniu, a następnie przed malowniczą gospodą Ferme-Auberge Frankenthal.

2017_francja_sentier_des_roches_12

Na odpoczynek i przekąskę zasłużyliśmy wszyscy! Kolejna część szlaku na zawsze kojarzyć nam się będzie z krowami. Żegnają nas zza ogrodzeń gospody Ferme-Auberge Frankenthal, a po przejściu przez las kolejne łaciate stadko wita nas na rozległej hali. Krowy leniwie zachodzą nam drogę i witają się z nami, dzwoniąc przy tym głośno zawieszonymi na szyjach dzwonkami. Dzieci są przeszczęśliwe, z wielką chęcią zostałyby na tym pastwisku, gdyby tylko mogły.

2017_francja_sentier_des_roches_15

Połoninkami w stronę Le Hohneck

Chwilę później dochodzimy do skrzyżowania szlaków turystycznych na Col du Schaeferthal i kierujemy się w stronę góry Le Hohneck, naszego dzisiejszego celu. Szeroko uśmiechają nam się buźki na widok krajobrazów rozpościerających się ze szlaku. Obojętnie w którą stronę patrzymy, widzimy góry! Wogezy przypominają trochę połoniny, a takich widoków zupełnie się tutaj nie spodziewaliśmy!

Góry Wogezy szlaki turystyczne

Im bliżej szczytu, tym tłoczniej się robi. Na samej górze znajduje się bowiem hotel i restauracja, do których dojechać można samochodem! Zdobywanie szczytów w Wogezach może więc być dziecinnie łatwym zadaniem ;)

Wogezy, szlak długodystansowy i kozice

2017_francja_sentier_des_roches_18

Z Le Hohneck wracamy na przełęcz Col de la Schlucht słynnym czerwonym długodystansowym szlakiem turystycznym GR5. Dlaczego słynnym? Szlak GR5 przecina Europę, rozpoczyna się nad Morzem Północnym w Holandii a kończącym nad Morzem Śródziemnym we Francji. Przechodzi nie tylko przez góry Wogezy, ale finalnie także przez Alpy i mierzy sobie około 2500 kilometrów! Być może w przyszłości pokusimy się o przejście całego GR5 … dziś jednak cieszy nas ten zaledwie jego krótki fragment!

Wogezy szlak długodystansowy GR5

Dzień powoli zmierza ku końcowi, cienie się wydłużają, a na szlaku ludzi jak na lekarstwo. Nie dziwimy się więc zbytnio, gdy na zboczu niedaleko nas wypatrujemy pasącą się kozicę, ani gdy jej koleżanka przeskakuje przez drogę tuż za naszymi plecami…

Wogezy – szlak Sentier des Roches – Le Hohneck – informacje praktyczne:

• szlak rozpoczyna się na przełęczy Col de la Schlucht, gdzie można zaparkować na dużym parkingu
  • szlak ma około 10 km i zajął nam prawie cały dzień :)
  • przy dobrej pogodzie nie ma co obawiać się via ferraty Sentier des Roches, jednak po deszczu na szlaku może być ślisko
  • Le Hohneck to trzeci najwyższy szczyt w Wogezach – 1363 m n.p.m.

3 Comments

1. Łukasz, Aga, Zuzia, Amelia

Witamy Was serdecznie.
    Dzięki Waszemu wpisowi o Wugezach postanowiliśmy że przejdziemy trasę. Tata, mama i dwie córki. Piszę na świeżo bo trasę przeszliśmy wczoraj. Jak na październik i jesień pogoda była piękna. Tak jak pisaliście trasa była dobrze oznakowana. Krów niestety nie spotkaliśmy ale widoki wynagrodziły wszystko. Pogoda była tak dobra że w oddali widzieliśmy Alpy. Wyszliśmy ok 11.30 a zeszliśmy po 17.
    Polecamy skorzystać z Waszego przewodnika. Widoki niezapomniane.
    Pozdrawiamy i dziękujemy 🙂

1. Gosia DM

W Wogezach mogą pieski chodzić, ale na szlaku Sentier des Roches jest to raczej zabronione, bo część szlaku jest poprostu niebezpieczna dla czworonogow.. Były przypadki, gdzie ratownicy musieli na rękach ewakuować psa, bo był tak spanikowany, że nie mógł sam iść.. A właściciele nie mieli siły go nieść..